TOTAL Kommunikasjon
  1. Om TOTAL
  2. Tjenester
  3. Tekster
  4. Kunder
  5. Hjelpere
  6. Stedet for deg som elsker å skrive
  7. Skrivekurs i Firenze?
  8. Kontaktinformasjon

    TOTAL kommunikasjon
    Camilla Colletts vei 1
    0258 Oslo
    Mobil: 920 80 380
    bernt @ total-kommunikasjon.no

  1. Bokomtaler
  2. Forfatterintervjuer
  3. Intervjuer
  4. Kundemagasiner
  5. Produkttekst
  6. Bøker
  7. Skjønnlitterær tekst
  8. Reisesaker
  9. Portretter
  10. Pressemeldinger

Den blinde guden – Chris Tvedt & Elisabeth Gulbrandsen

Kvinner, skyld og grådighet

Den blinde guden Det starter med fortidens løse tråder. Uoppklarte drap. Mennesker som lever et liv med skyld uten å sone. Så gir Tvedt & Gulbrandsen bånn gass, og den blinde guden eksploderer.

De fleste mennesker kan i en gitt situasjon være i stand til å myrde, men bare et lite fåtall kan leve med det de har gjort. Det er det brutale utgangspunktet for Den blinde guden. Og nok en gang er det karakterene som driver frem handlingen, vi blir så kjent med dem at vi har problemer med å skille mellom rett og galt. I den andre boken med Kriposetterforsker Edvard Matre i hovedrollen beordres han til Bergen etter et brutalt ran på en tellesentral. Etter hvert lander vi i Oslo, der hovedpersonene lever sine liv.

Skurker eller terrorister?

Konflikt er motoren i alle fortellinger, og denne romanen har nok av konflikter. Ranet på tellesentralen er starten på fortellingen om blind vold kombinert med blind grådighet. De som står bak ranet i Bergen flykter til hovedstaden, og med dem etterforskerne. En sliten Matre velger å overlate mye til sine kollegaer, og ber Tommy gå undercover i et ekstremt miljø. Han blir kjent med mennesker som enten er skurker på jakt etter midler som skal gi dem et luksuriøst liv i fjerne strøk, eller terrorister med sykelig tro på at terror kan endre verden. Til slutt blir han også kjent med seg selv, det gjør dette til Tommys bok.

En snikende følelse

Kvinnene spiller en større rolle her enn i noen andre av Tvedts bøker. Solveig, som bærer på en sannhet hun ikke klarer å avfinne seg med. Victorias fortid, som bare hun selv kan ordne opp i. Unge Lives nysgjerrige tilnærming til alle mysteriene. Når et nytt ran utføres på en tellesentral i Groruddalen, skrus tempo og etterforskning opp. Kripos kræsjer med PST, og Tommy kræsjer både med Oslos underverden og sin egen mor. Og hele tiden en snikende følelse av at det kommer til å bli en satans finale med Tvedt & Co på sitt råeste.

Grand finale

Én ting er å nøste inn en etter en av alle de trådene du har lagt ut i en kriminalroman. Noe ganske annet er å nøste inn alt på en gang, å la alle historiene møtes i én grand finale. Det er skrivekunst så stor at de færreste gjør det, men ingenting ser ut til å være umulig for Tvedt & Gulbrandsen. De siste hundre sidene er mesterlige, struktur og tempo perfekt, og etterpå skjønner vi at det var bare én mulig utgang. Som en god gammel cowboyfilm, der alt ender i én dramatisk duell. Selvsagt gikk nattesøvnen fløyten fordi det var umulig å gi seg før mysteriet var løst, men hva ofrer man vel ikke når man leser krim i eliteserien?